Buenos Aires (2) - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Kees Mijnders - WaarBenJij.nu Buenos Aires (2) - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Kees Mijnders - WaarBenJij.nu

Buenos Aires (2)

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

04 December 2014 | Argentinië, Buenos Aires

Buenos Aires wat een stad ! Een wereldstad dat wel maar wel een stad die heel veel moeite doet om die uitstraling te behouden is mijn gevoel. Veel oude glorie , statige paleizen en appartementen en huizen in de aristocratische wijken uit de begin 19e eeuw. Toch is er veel vervallen en weinig onderhoud , over de wegen maar niet te spreken, Avenue de Mayo mag dan wel de breedste straat ter wereld zijn, 140 meter breed maar er zijn veel wegen slecht onderhouden of opengebroken en naar wat ik hoor wordt het ooit afgemaakt! Zo kan ik veel omschrijven :mooi maar niet af. Toch is Puerto Maduro de nieuwe wijk met prachtige flats en dure restaurants een plaatje maar ligt vlak naast de wijk La Boca waar je dus niet alleen over straat kan in bepaalde delen ! Dat wordt dus niet vermeld in gidsen. La Boca is de typische wijk waar ooit de Italianen zich hebben gevestigd eind 1800 met het geweldige voetbal stadion van Boca Juniors midden in de wijk ((alles is blauw geel in de kleuren van de club) Er zijn leuke straten in de oude staat maar ja net als in Volendam lekker commercieel, ik kan overal met mooie Argentijnse vrouwen op straat een tango dansen maar wel graag in dollars afreken ..
Uiteraard laat ik mij verleiden en ik mag zelfs in pesos afrekenen , dit komt dan toch door mijn ervaring bij de musicals ha ha ..
Toch vind ik de uitstraling van de wijk Recolerta (Evita haar wijk) en Palermo echte klasse. Ondanks de regen en stille zondag middag geniet ik van de statige huizen en appartemeneten met gevoel voor stijl. Ik raak enorm onder de indruk voor de begraafplaats in Recoleta waar allerlei graftombes en kleine paleisje in straat vorm zijn opgezet voor de rijke lui uit Argentinie. Onder andere Evita ligt daar ..wel in een sombere kleine tombe maar ze kwam op voor de armen en kan dus geen paleis als tombe hebben, Zo zie je maar ook al ben je dood dan nog wil jeals rijke Argentijn niet onderdoen voor een ander...
Argentijnen zijn trots op hun land en doen er veel aan om bij het rijke Europa te horen..
klein voorbeeldje ook al eet je in een simpel eet huisje of cafetaria, fastfood, de tafel wordt optimaal gedekt er wordt alle tijd genomen en de wijn wordt met alle klasse ingeschonken en smaakt voortreffelijk maar je waant je in een soort fastfood restaurant....Ik kan dat enorm waarderen en ik denk dat menigeen zich hier een voorbeeld aan kan nemen. Je mag best trots zijn... genoeg gepraat er moet ook gedanst worden..s avonds een geweldige tango gezien in El Viejo Almacen' de oudste en eerste tango lokaal in de wijk San Thelmo (de oudste wijk va BA) waar 150 man in een leuke zaal ( een saloon met balkon) aan kleine tafeltjes en stoeltjes heel krap naar de show kunnen kijken. Daarbinnen worden grandioos en vol met passie de verschillende tango stylen gedanst( Ook hier werd ook weer een geweldige Malbec rode wijn uit Mendoza geserveerd..(dit voor de kenners...) Het wordt dus een latertje..
Zondag ochtend toch vroeg op want de bus vertrekt om half 2 s middags naar het verre Puerto Madryn (1500 km verder !) maar dat komt later.
Ik vermaak mij nog prima met oa een korte bezichtiging aan de enorme kerk met veel praal van onze nieuwe paus die uit zoals iedereen weet uit Argentinie komt. Ook hier zie je weer de trots...
Ik bekijk ook nog BA vanuit de lucht, dit vanuit een hoog flatgebouw wat speciaal ook gebruikt wordt voor spots vanuit de bovenkant van de stad.
Ik sluit af met een cafe double in Cafe Tortoni.. Een heel oud cafe tevens soort museum waar je 80 jaar terug gaat in de tijd.. Veel foto s gemaakt...
Ik ga nog foto s uploaden maar dat kost mij toch wat tijd en dat komt dus nog...
Het eind van de reis geeft mij ieder geval nog 2 dagen in BA dus heb ik nog tijd om nog wat te zien in deze geweldige stad , je moet keuzes maken he je kan niet alles....;-)

  • 04 December 2014 - 10:56

    Evelin:

    Hallo Kees!
    Leuk dat je het zo leuk vind...
    Wat de gebouwen betreft, dat vond ik ook van Cuba. Schitterende gebouwen, maar het waren bijna ruïnes als je ze van dichterbij bekeek... Zo jammer.

    In Brazilië heb je dat natuurlijk ook, maar niet zo erg als daar... De Brazilianen leven ook voor de toekomst, de Argentijnen leven in het verleden, of daar lijkt het vaak op.

    Geniet er van en tot de volgende post!~
    Groetjes,
    Evelin


  • 04 December 2014 - 19:08

    Peet:

    Hey Kees
    Je lijkt de Purmerendse Geert Mak wel; wat een verhaal. Al in een bus gezeten? Met gevaar voor eigen leven in -en uitstappen. Niet vergeten een wedstrijd te bezoeken; dat is echt een belevenis.
    Groeten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Actief sinds 03 Nov. 2014
Verslag gelezen: 200
Totaal aantal bezoekers 5002

Voorgaande reizen:

18 December 2015 - 08 Januari 2016

Costa Rica & Panama

28 November 2014 - 21 December 2014

Argentinie en Chili

Landen bezocht: