Ushuaia (Vuurland) - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Kees Mijnders - WaarBenJij.nu Ushuaia (Vuurland) - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Kees Mijnders - WaarBenJij.nu

Ushuaia (Vuurland)

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

18 December 2014 | Argentinië, Ushuaia

Ushuaia....The end of the World
Dat is wat ze hier zeggen en op vele manieren tonen
De vlucht ernaar toe vanuit El Calafate is prachtig ,ook hier zit ik weer aan het raam en aan de 'ĺand kant'..
Je kan heel goed de land contouren zien want Vuurland wijst naar het Westen dat kan je op de landkaart zien, hier zit een heel geologisch verhaal achter maar ik bespaar jullie deze uitleg
Ushuaia betekenis is dan ook...wijzend naar het Westen.. dit komt van de oorspronkelijke bewoners de Yaghans die hier dus uitgeroeid zijn (begin 1900 de laatste !!!)
De Argentijnen zijn wel trots op deze provincie en ook op deze oorspronkelijke bewoners, ik heb hier veel over gelezen en de musea bezocht..
Ushuaia is de uiterste stad ter wereld met een flinke haven waar vanuit wekelijks verschillende expedities en cruises naar Antartica gaan (1000 km) Het is dan ook een heel levendige bijzondere stad, pas in de 50 jaren is het gaan groeien en dan bouwen ze gewoon golfplaten huizen de heuvels op , wel in verschillende kleuren... heel aparte sfeer
Wat ook heel erg mij interesse wekt zijn de Islas Malvinas historie oftewel de Falkland eilanden, dit is nog steeds een pijnlijke situatie voor de Argentijnen dat dit Brits is, Op kaarten en borden geven ze gewoon aan dat het Argentijns was is en altijd zal blijven, vele monumenten en gedenkplaatsen m.n over de laatste oorlog in 1982
Ik wil mij niet te veel mengen in politiek maar ik vind dat de Engelsen deze gestolen eilanden groep dienen terug te geven....
Maar goed daar komen we niet voor...
De excursie in het Tierra del Fuego park is heel mooi , er groeien maar 3 soorten bomen en de mos gronden zijn 5 meter diep..! je zakt er zeker een eind in weg net een spons, dat komt omdat
de gemiddelde jaar temperatuur maar 5 gradenis.
We treffen het want bij aankomst en 2e dag is het best lekker weer 18 graden.. Een unicum en de lokale reisleider (Coco) zegt al jaren niet meer gezweet te hebben.... gelukkig ruik ik hem niet....
Ook hij kan veel en mooi vertellen en wijst onze de mooie plekjes
Leuk om te vermelden is dat we aan het eind van de Trans Amerikaanse 'snelweg'staan die begint in Alaska, leuk foto momentje en ook koop ik postkaarten en stuur ik op vanuit het lokale kleine postkantoortje.
Daar zit een bejaarde kabouter en stempelt je paspoort en tevens een fotootje van hemzelf erin ... mag ik even vangen....!!!
Die man is schatrijk want elke lijpe toerist wil dat natuurlijk...lachen dus en ook hier weer eens gekke foto's
In Ushuaia is ook een gevangenis gebouwd door gevangenen eind 1800 en dat zijn de 1e bewoners (na de indianen dan) die Ushuaia gesticht hebben, d.m.v een aantal schipbreuken en problemen op zee is de plaats langzaam aan gegroeid en de overheid heeft d.m.v tax free en subsidies deze streek een push gegeven , de haven en toerisme doet de rest,
Het bezoek aan dat museum was zeker de moeite waard
Overal in Argentinie en hier ook zijn ze heel zuinig op de natuur ,streng controlerend en zorgen voor geen Volendamse praktijken.. zouden we in Nederland en Europa ook eens moeten doen..Ik kan jullie hier best wel meer over vertellen hoe dat hier werkt maar dat bewaar ik voor tijdens de borrel in Purmerend...
Ik koop hier ook wat souvenirs voor thuis en het fijne is dat we hier 3 nachten zijn en we de excursies s middags en s avonds doen..dan is de natuur het mooist en zijn de vele dieren hier aktief..het wordt al rond 4 uur s ochtends licht en half 12 s'avonds gaat pas hier het licht uit.. lange dagen dus
We doen o.a een bever toer (Cantor ) dit is een van de bijzonderste natuur 'expedities' die ik heb gedaan (na de walvissen dan die staan bij mij stijf boven aan). Die bevers zijn echte knagers maar dat weten de slimmeriken onder jullie al..maar wat jullie misschien niet weten is dat deze knagers 70 jaar geleden uit Canada hier uit zijn gezet (10 paartjes) met het doel op ze te gaan jagen dit voor de vacht
Echter hebben ze dit niet goed doorgedacht want ze zijn hier een ware plaag,:
De vacht is niet dik dus niet interessant (het is hier niet koud en in Canada wel (-30)
Ze hebben geen natuurlijke vijanden hier , ze krijgen 2x per jaar 2 a 3 jongen dus kun je nagaan ...het is bij de konijnen af
We krijgen een dam te zien van wel 100 meter breed daar hebben ze 2 jaar aangewerkt met 1 familie!!! Echt heel interessant en je kan de bevers tot bijna 10 meter naderen..een plaatje
Er zit hier ook een diner bij in begrepen en dat is bij de gids thuis en zijn vrouw (moeke) omhelst ons al bij de deur
Ze heeft een zeer kort geheugen want elke keer als je even weg bent en weer terug bent, omhelst ze je weer.. Ik word er een beetje kriebel van d'r want ze zit veel aan me...
Gelukkig gaat ze trouwen zegt ze ..in Antartica..What the fuck thats beautiful zeg en ik meld mij direct aan als haar best man..
Antartica is zeer duur een reis daar naar toe kost al 10 mille eurootjes
We zijn pas half 1 s'nachts terug wat een dag was dit weer..
Ik slaap hier ook goed , mijn kamergenoot en ik hebben een appartement samen met 3 slaapkamers keuken en toilet.. Dat is echt te gek na al die hostels...woensdag de 17e staat de excursie op het Beagle kanaal op het programma (4 uur s middags) , s'ochtend dus lekker tijd voor mijzelf .
We gaan op een grote catamaran (alweer) en we hebben vip plekken met 14 man van onze Djoser groep
Een mooie toer, veel zeeleeuwen vogels en pinguins gezien, ook een aan tal konings pinguins die zijn veel groter en hebben ook oranje kleuren .
Mooie foto's gemaakt en de lucht is ook mooi s'avonds een pracht toer...om 11 uur gingen we nog eten in een parilla een grill restaurant en weer laat naar bed
Vandaag (donderdag) kon ik weer uitslapen als ik dit tik...en straks vliegen we naar Buenos Aires voor het laatste deel van het programma.
Vrienden dit was het weer... ik heb een hele fijne tijd maar ben ook heel blij om weer naar huis te gaan as zondag want ik mis Marjan best wel vaak en ook de kids,... ik heb een leuk videootje van mijzelf naar Larissa gestuurd via haar groepsleider via de app)
Lief van hen is dat ze mijn reisverslagen voorlezen aan haar.... en ze lacht erom , gelukkig maar dan is mijn reis geslaagd......:-)

  • 18 December 2014 - 15:58

    Evelin:

    Weer een spannend verhaal, Kees!

    Over de Falkland eilanden, er is in 2013 een referendum gehouden op de eilanden en de locale bewoners willen bij Engeland blijven horen (98%).
    Ik vind dat wat zij willen ook belangrijk is, jij niet??

    Leuk dat jouw avonturen worden voorgelezen aan Larissa! Dan straks alle foto's laten zien aan haar, zal ze vast ook leuk vinden...

    Groetjes en tot de volgende post!!!

  • 21 December 2014 - 12:40

    Peet:

    Hey Kees
    Blij dat je weer terug komt, want ik mis je ook.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Actief sinds 03 Nov. 2014
Verslag gelezen: 357
Totaal aantal bezoekers 4976

Voorgaande reizen:

18 December 2015 - 08 Januari 2016

Costa Rica & Panama

28 November 2014 - 21 December 2014

Argentinie en Chili

Landen bezocht: