El Calafate - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Kees Mijnders - WaarBenJij.nu El Calafate - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Kees Mijnders - WaarBenJij.nu

El Calafate

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

15 December 2014 | Argentinië, El Calafate

Ik kan nu eindelijk rustig schrijven en niet zo gehaast want ik kon alleen schrijven op tijdstippen dat de wifi het even deed (voornamelijk s nachts) en dat terwijl ik dan weinig licht had want mijn reisgenoot snurkt al...
Op dit moment zit ik aan het einde van de Wereld in Vuurland in Ushuaia waar ze ook wifi hebben en gewoon leven zoals wij ook doen...nou gewoon...?
Ieder geval was ik bij Bariloche gebleven waar ik het weekend van 5 en 6 december was vandaar de enorme drukke nachten .. De vlucht naar El Calafate heeft Aerolinas Argentinas omgegooid dwz dat we eerst vanuit Bariloche noordelijk naar Buenos Aires moeten vliegen overstappen op de vlucht weer veel verder terug naar het zuiden naar El Calafate.. Ik heb het niet precies helder maar dat is zeker 3000 km omvliegen.. ach wat maakt het uit Argentinie is zo groot dus is een tour vanuit de lucht ook leuk...Ik zit bij het raam dus kan ik de volledige 3000 km Argentinie m.n de pampa's en Patagonie met heel helder weer volledig zien
het mooiste is wel dat we over het schiereiland Peninsulda Valdes vliegen daar waar ik de walvissen heb gezien.
El Calafate is een verzamelplaats voor vele toeristen welke m.n de attracties in de Andes willen zien :het Fitz Roy gebergte de Perito Moreno gletsjer en de doortocht naar Chili voor het natuurpark Torres del Paine. Al deze enorme natuurlijke wonderen gaan we bezoeken wat dus gaat inhouden dat we elke 2 dagen doortrekken met de bus en dan weer de uitvalsbasis hebben in El Clalafate, daar slapen we dus 4 nachten om de 2 dagen.. kan je het nog volgen...?
We zitten in een Hostel waar veel jonge back pakkers zitten dus wij steken met onze bejaarden koppen daar schril van af .
Er zitten nogal wat nadelen aan dat hostel overal staat de vloerverwarming heel hoog!! (ze hebben geen kachels op de kamer) het is daar bijna zomer 22 graden buiten dus ik doe bijna geen oog dicht s nachts !! Verder is het ontbijt een cracker met jam dus als luie verwende Hollanders ga je snel buiten de deur bij de lokale bakker zitten (ook daar staat de kachel aan). En de Wifi is aan uit dus af en toe een app als je geluk hebt...Maar er zijn ook positieve kanten..Het restaurant bij het Hostel is de best in town dus het is s avonds razend druk en het eten wijn en ook het bier zijn voortreffelijk en de sfeer is prima , kijk als Hollander zeg je daar geen nee ntegen...
Maar nu de excursies.. Het Fitz Roy gebergte ligt in El Chalten gesticht in 1985 en geheel gericht op trekkers met rugzak welke van klimmen wandelen kayaken of gewoon van genieten in de natuur houden.
Ik heb al vel moois gezien nadat ik dit schrijf maar het Fitz Roy gebergte (berg) is wel de meest bijzondere ,een geweldig plaatje er zijn vele wandelingen te doen in verschillende afstanden en tijden. Bijzonder aan dit gebied (en ook gevaarlijk ) is dat het weer in 5 min kan omslaan je moet dus voorbereid zijn op alle weersomstandigheden. Ik kan goed luisteren...;-) en volg adviezen op dus ik heb fleesvest hardloop shirt regenjasje en winterjas mee ook een pet en handschoenen. Ik heb allles aangehad en verschillende vormen en tijdens de beklimming van 1. 5 uur alles aan want het werd bar koud .. Ik zal jullie zeggen dat dit voor mij (Net als de walvissen) de mooiste ervaring was... De beklimming was zo zwaar maar zeker de moeite waard want het eindpunt was de lagune met de gletsjer en de piek van de Fitz Roy (uiteraard ver boven mij)
4 jaar gelden had ik dat nooit kunnen denken dat ik zo iets ooit zou kunnen doen , ik heb niet gehuild maar ik zat er dicht tegen aan...

De gehele terugtocht en vele afdalingen deed ik samen met de reisleider Marko waar ik enorm veel mee heb gelachen en ook gesproken over van alles en nog wat en over keuzes maken in het leven .. dat was wel heel bijzonder want hij lijkt een wereldbaan te hebben jaren lang door Z Amerika trekken met groepen maar daar kleven ook vele 'nadelen' aan...
Bij een bank gewerkt hebben is ook niet het meest geweldige maar ik ben enorm blij dat dat nu achter de rug is en dat ik zeker iets ga doen waar ik plezier aan ga beleven...

Wat ik zeker ook wil vermelden is dat ik vele condors heel ver boven mij heb zien zweven, dat zijn enorme vogels (aasgieren) met een spanwijdte van wel 3 meter die vliegen niet maar zweven.. met de verrekijker was dat geweldig mooi.. op de foto's zijn het stipjes... maar ik heb ze...
El Chalten is dus een slaapplek met wat bars restaurantjes en half afgebouwde huizen..er leven 20.000 mensen en s winters (jun,jul aug) zit daar nog geen 10 procent
Bijzonder aan El Chalten is dat je er niet kan pinnen dus je moet een creditcard hebben of veel cash op zak !!!
Na 2 dagen klimmen en genieten gaan we weer terug naar El Calafate, weer 8 uur in de bus en de dag erop staat de Ice tracking op het programma...De Ice tracking is op een gletsjer lopen met ijzers onder je schoenen, wel even 4 uur in de bus maar dan krijg je daarna wel wat voor je kiezen..ongelofelijk eerst een uurtje in een snelle catamaran naar de gletsjer dan instructies hoe te lopen en te klimmen ..er zijn vele begeleiders mee aangezien we toch wel een wat oudere groep hebben gemiddeld en er 2 door blessures veel moeilijker lopen maar toch mooi dat ze meegaan (de die hards)
Ook hier is warme kleding geen overbodige luxe het waait hard en ook koud.. gelukkig is het windstil op de gletsjer zelf !! heel vreemd. Het aanblik is overweldigend de mooiste kleuren m.n donker blauw en azuur blauw voeren vaak de boven toon (ik heb foto' s gemaakt, die houden jullie tegoed).
We krijgen zelfs een glaasje bailys met ijs op de gletsjer.. wat voelen die begeleiders dat goed aan zeg..
We maken vele foto's en groepsfoto's iedereen is in een ultieme stemming.
De gletsjer Viedma is de grootste gletsjer op het vasteland na Groenland en Antartica, op sommigen punten wel 1 km dik en tientallen kilometers lang als je erop staat zie je echt het begin punt niet...Het lijkt wel of ik in een ijs fantasy film sta ....
Om in het koude te blijven krijgen we de dag daarna de trip naar de Perito Moreno Gletsjer , die moet je echt even googelen.. dit is de best en meest toegankelijke gletsjer ter wereld zeer dicht te naderen en via vele plekken te bewonderen, 60 meter hoog en wel 4 km lang... een echt wereld wonder.. Ik boek ook een bootticket om er ook langs te varen en ook de enorme knallen te horen en ik zie ook vele stukken afbreken. Dit is de enige gletsjer welke blijft aangroeien ook al vallen vele brokken af
Dit kunnen ze met camera beelden bepalen.. slimme jongens die Argentijnen.
Dit is wel een toeristische trekpleister dus tot nu toe de drukste plek... ook al kan je alles goed zien en het echte hoog seizoen nog niet is begonnen (januari)
Het zonnetje schijnt dus voor foto's nemen is dit het moment
We mogen trouwens niet klagen overal waar we komen is het niet iets helderder warmer of zonniger en dan tel ik de kachels op de kamers even niet mee...
Het is echt een fantastische reis maar ik slaap wel slecht want je schiet van de ene dag van de ene film na de andere veel reizen tussendoor en je eet niet elke avond om 6 uur... Vaak vroeg op half 6 of half 7 de wekker..(en het is warm op de kamer en de ramen staan wijd open)
Als we het volgend weekend in Chili zijn kunnen we een dagje uitslapen...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Actief sinds 03 Nov. 2014
Verslag gelezen: 178
Totaal aantal bezoekers 4972

Voorgaande reizen:

18 December 2015 - 08 Januari 2016

Costa Rica & Panama

28 November 2014 - 21 December 2014

Argentinie en Chili

Landen bezocht: